Een kleine update van de afgelopen 2 weken N-Z - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu Een kleine update van de afgelopen 2 weken N-Z - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu

Een kleine update van de afgelopen 2 weken N-Z

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Frans

20 April 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hier weer een klein update uit het mooie Nieuw-Zeeland.

Vorige week zijn we vanuit Wellington gaan rijden richting de oostkust van het noordereiland via the northern Winetrail. Deze mooie route gaat langs alle wijngaarden van o.a. Masterton, Waipawa en Hastings. In Hastings hebben we een rondleiding genomen bij Church Road. Het derde grootste wijnhuis van Nieuw-Zeeland. Erg leuk en interessant om te zien hoe ze de wijn hier maken en uiteraard hebben we ook geproefd.
Ook zijn wij in Hastings naar een schapenhuidfabriek geweest om te kijken hoe de huidjes worden gemaakt die sommige mensen op de vloer in hun huis hebben. Interessant om te zien hoe het gemaakt wordt maar ik zou het nooit kopen! Ook omdat het niet echt leuk is voor het beest!
De wijnroute hebben we vervolgd door Hawkes Bay via Wairoa en Gisborne. In Gisborne zijn we naar de plek geweest waar Captain Cook als eerste Europeaan sinds Abel Tasman voet aan wal zette in Nieuw-Zeeland.
Verder hebben we de hele Eastcape rond gereden. Was eigenlijk vrij saai en het weer was daarbij ook heel slecht. Dus een beetje zonde van de tijd!

Van de Eastcape (bay of plenty) zijn we gereden naar Rotorua. Een redelijk grote stad die ligt in een gebied met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. Dit is dus ook waar de stad om bekend staat. Dat merk je al snel als je overal Japanners en Chinezen ziet.
We hebben hier Te Puia bezocht. Een park waar ze Mudpools en Geysers hebben. Echt gaaf om te zien dat de natuur continue water spuit tot 20 meter hoog en die Mudpools blubben de hele dag. Ook kun je lekker op de stenen liggen die de hele dag warm zijn. Heel indrukwekkend. En dat allemaal door een oude vulkaan.
De dag erna zijn we naar een Leeuwenpark geweest waar je baby leeuwen kon aaien. Helaas waren ze net 2 weken te oud en dus te gevaarlijk om in de kooi te mogen. Daarna zijn we gelijk doorgereden naar Taupo. Ook weer een schitterende plek in het centrum van het noordereiland. Hier zijn wij naar het Vulcanic Activity Centre geweest. Een soort museum waar ze alles vertellen over de aarde, aardbevingen en vulkanen. Leuk en interessant om te zien. Ook kon je in een simulator die je de aardbeving in Christchurch laat ervaren. Lijkt mij verschrikkelijk om mee te maken!! Het filmpje staat overigens op Facebook.

Vanuit Taupo zijn we naar Raglan gereden. Raglan is een klein dorp aan de westkust van het noordereiland en staat bekend om het surfen. De golven zijn hier perfect en er zijn dan ook een hoop surfscholen. Wegens financiële redenen hebben we besloten om geen surf les te nemen en te wachten tot Australië. Hopelijk verdienen we daar wat geld en kunnen we daar les nemen!!
Van Raglan zijn we naar Matamata gereden. Dit is de plek waar The Hobbit en The lord of the Rings zijn opgenomen in het zogeheten Hobbit Village. Uiteraard zijn we hier naar toe gegaan, de enige manier om de filmset te zien is door een tour te boeken van maar liefst $75,- pp. Echt bizar dat ze daar zoveel voor vragen, maar goed, je gaat er wel met een bus heen, krijgt een professionele tour met uitleg en je krijgt zelfs een Hobbit biertje of Cider. Dus al met al was het wel de moeite waard. Ongeveer 75% van de toeristen waren Chinezen. Haha

Van Matamata zijn we naar Coromandel gereden. Deze route hebben we helemaal rond gereden. Echt super mooi met hele mooie witte stranden met een azuur blauwe zee. Hier zijn we gestopt bij Hot Water Beach. Dit is een klein stukje op het strand wat een warmtebron heeft in de grond. Je moet dus een schep meenemen en als een Duitser een kuil graven. Dan loopt er vanzelf water in en heb je een heerlijk warm bad. Ik ging met mijn voeten helemaal in het zand en verbrandde bijna omdat het zo heet is 15 cm in het zand!
Alle natuurlijke attracties die je hebt in dit land zijn zo bijzonder en interessant. Dit land heeft echt alles in 1. Zo gaaf en echt voor iedereen geschikt!

Vanaf Coromandel zijn we richting Whangarei gereden. Rechts boven Auckland. Hier hadden we vlakbij ergens een rondje paardrijden geboekt. De vrouw aan de telefoon zei dat we gratis bij hun mochten kamperen de avond ervoor, dus dat hebben we ook gedaan. Na een lange reis door de bergen en onverharde wegen waren we eindelijk op de boerderij. Hartelijk werden we ontvangen en kregen we wat te drinken. Er waren een aantal mensen, maar die woonden er niet. Alleen de eigenaar van de boerderij, Stuart, woonde er. De rest van de mensen kwamen daar vaak langs voor de gezelligheid en om tv te kijken.
Stuart vertelde veel over de boerderij en over alle paarden, kippen en koeien die hij had. Hij vertelde ook dat bijna alle voeding van hem van zijn eigen land komt. Zijn eigen vlees, groente en fruit. Ook het regenwater gebruikt hij om te douchen en is tevens ook geschikt als drinkwater. Het afwaswater gebruikt hij om de planten mee water te geven. Stuart maakt ook een eigen Camembert en Mozzarella van de melk van zijn koeien. Helaas had hij op het moment niks om te laten proeven aan ons.
De volgende ochtend kregen we een heerlijk ontbijt met een schitterend uitzicht! Hierna zijn we gaan paardrijden door de bergen, het water en tussen de koeien. Een hele leuke ervaring!!

Vanaf Whangarei zijn we naar Kawakawa gereden. Hier hebben we de Glowworm Caves bezocht. Dit zijn hele grote grotten die op het plafond helemaal verlicht zijn dankzij de wormen die licht geven. Indrukwekkend om te zien, alleen bizar dat ze ook hier weer 20 dollar persoon voor durven te vragen. Na 5 minuten ben je namelijk wel weer uitgekeken!

Van Kawakawa zijn we naar Kaitaia gereden. Daar hadden we een bustour geboekt die ons naar Cape Reinga zou brengen en weer terug. Cape Reinga is het meest noordelijke punt van Nieuw-Zeeland en de plek waar de Tasman sea en Pacific Ocean samen komen, wat je kan zien in een stroming. Heel bijzonder!
De bus reed op de heenweg naar Cape Reinga over de weg en stopte bij diverse mooie witte stranden met een schitterende zee. Terug reed de bus over het strand, ninety mile beach. Hier zijn we gestopt bij de zand duinen om te Sandboarden. Echt super gaaf om een keer gedaan te hebben.

Vandaag zijn we van Kaitaia richting Auckland gereden, ongeveer 300 km. We zitten nu op een camping 30 km ten noorden van Auckland. De laatste 5 dagen Nieuw-Zeeland zijn aangebroken en gaan we besteden aan Auckland. Dat moet een hele mooie stad zijn.

Tot snel weer allemaal, dan zitten we inmiddels in Australië denk ik!!

• 20 April 2014 - 10:28

Gert Blom:

Echt super allemaal ben jaloers geniet ervan gr Gert

• 20 April 2014 - 19:15

Ina Van Oosenbrugge:

Hallo Frans en Bianca,

Wat een mooie belevenissen allemaal. Heel leuk verslag. Wat gaat de tijd snel, Nieuw Zeeland zit er alweer bijna op. Jullie mooie verhalen brengt ons in de verleiding dit land ook maar eens te bezoeken.
    Veel plezier verder, geniet ervan!

Ina

• 30 April 2014 - 20:16

Opa En Oma Scheijgrond:

Hallo Frans en Bianca.
    Wij zijn erg benieuwd hoe het met jullie gaat in Australie.
    Hoe is het klimaat ? Hoe verplaatsen jullie je ?
    Oma zou jullie iedere dag een brief willen sturen en omdat dat niet kan zoeken we maar op deze manier contact.
    Wij hopen dat jullie het in Australie net zo naar je zin zal hebben als in Nieuw-Zeeland.
    Met ons gaat het goed.
    Laat gauw wat van jullie horen, we zijn erg nieuwsgierig.
    Einde dictaat van oma.
    Onze hartelijke groeten