Laatste 2 weken Burke and Wills - Reisverslag uit Julia Creek, Australië van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu Laatste 2 weken Burke and Wills - Reisverslag uit Julia Creek, Australië van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu

Laatste 2 weken Burke and Wills

Door: Bianca en Frans

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Frans

23 Juni 2014 | Australië, Julia Creek

We dachten eerst dat we niet heel veel konden vertellen op waar ben je. nu, maar het wordt toch weer een keer tijd om een verhaaltje te schrijven. We maken hier namelijk zoveel en de gekste dingen mee.

In de tussen tijd hebben we altijd van 14:00 tot 22:00 gewerkt. Na het werk is er vaak nog even tijd voor een feestje!
Bij Burke en Wills komen vaak lokale trukkies en bepaalde roadworkers en traffic controllers blijven voor een lange tijd, todat zei het project af hebben.
Zo hebben we nu een groep traffic controllers (evolution) en een groep roadworkers( geokenetics). Evolution zijn voor 6 maanden aan het werk bij Burke en Wills en zijn om de maand 4 dagen vrij en Geokenetics hebben 2 maanden bij Burke en Wills gebleven. We hebben een paar feestjes gehad met de drie jongens van Geokenetics en vaak waren Vinni en Terry van Evolution er ook bij. Daarom hebben we de laatste avond van Geokenetics groot gevierd met een barbecue, een paar flessen vodka en een paar flessen tequilla. Iedereen wacht todat wij klaar zijn met werken en dan gaan we barbecueën. Alleen vaak is iedereen al aardig dronken als wij klaar zijn met werken. Dat was nu ook het geval. Terry en Vinni waren er ook weer gezellig bij. Super gezellig!! Met muziek, heerlijk vlees en een paar drankjes.
Tanja (een Collega uit Engeland) bleef maar tequilla schenken voor iedereen, todat Terry zei ik ga naar bed met een dubbele tong. Ik bood gelijk aan om met hem mee te lopen omdat hij niet meer recht op kon staan. Ik probeerde hem te ondersteunen, maar hij lag al heel snel languit op de grond☺ Gelukkig bood Tanja ook aan om mee te lopen, dus hebben we hem met z’n tweeën begeleid naar zijn cabin. De volgende dag gingen de drie mannen van Geokenetics naar huis en de roadworkers moesten nog 1 dag werken.
Die avond kwamen Vinni en Terry binnen en vertelde ze ons dat ze ontslagen waren☹ Ze moesten in de ochtend blazen en aangezien ze allebei veel te veel hadden gedronken en maar 4 uur hadden geslapen waren ze ontslagen.

Op een zaterdag hebben we van 6 uur tot 12:00 gewerkt, zodat we samen met Pim en Kim(een Amsterdammer en Australiër) naar Gregory river konden gaan. Dit is ongeveer 2 uur rijden van Burke en Wills. We mochten van Andrew heel de auto vol laden met eten en drinken. Ook mochten we de auto vol gooien met benzine om er heen te rijden. Gregory river is een riviertje waar je heerlijk kan zwemmen. Je kan hier gratis kamperen en een klein kampvuurtje maken. Heerlijk om er even tussen uit te gaan en iets anders te zien dan Burke en Wills. Wij waren alle vier zo blij! We hebben heel de middag heerlijk gezwommen, een vuurtje gemaakt, gebarbecued en wijntjes gedronken. Na een avondje gezelligheid zijn we op tijd naar bed gegaan. De volgende dag werden we vroeg wakker door het gefluit van de vogeltjes. We zijn alle vier gelijk weer in het water gesprongen. Heerlijk verfrissend! We hebben onze tanden in de rivier gepoetst.
Er was ook geen wc hier, dus we moesten een bosje pakken. Het is ook heel normaal dat je kuiltje graaft en er in poept. Dit wordt hier ook wel een BUSH SHIT genoemd haha.

We hebben nog veel gezellige avonden gehad met Andrew en andere trukkies. Inmiddels zijn we het gewend om Andrew naar zijn bed te brengen. Het is namelijk nog een paar keer voor gekomen. Meestal kan hij s’avonds niet meer praten en waarschijnlijk is hij heel erg ziek. Voor ons is hij heel erg goed! Hij is heel erg blij met ons, dus hij doet heel veel voor ons.

Een andere mooi verhaal is dat de riolering verstopt zat vorige week en dat moesten ze uiteraard maken. Shane is een groundsman, dus hij is degene die de riolering moet ontstoppen. Ik ben maar lekker binnen gebleven, want de geur was verschrikkelijk. Toen ik uit het raam naar buiten keek zag ik Frans, Shane en Pim(een jongen uit Amsterdam) in een kringetje staan om de septic tank heen. Wat een grappig gezicht haha ze stonden er alle drie naar te staren.
Na een half uur was het nog niet opgelost. In de keuken hoorde we ineens “Ieeeuuww who used te toilet??” Andrew kwam met een grijns naar buiten en er werd geroepen “Andrew is this your shit” Hij schaamde zich heel erg en moest het zelf ook opruimen.

George is een trukkie die al jaren bij Burke en wills komt. Een man met een lange baard. Hij is 51, maar hij lijkt wel 70, dit komt door zijn verleden. Hij heeft veel gedronken, gewerkt en drugs gebruikt. Een hele lieve man!
Hij heeft ontslag genomen en gaat een andere baan zoeken, dus we zullen hem helaas ook niet meer zien. We hebben wel veel leuke avonden met hem gehad. Op zijn laatste avond hebben we ook gebarbecued. Het was weer heel gezellig. Zelfs George ging dansen.

Dan denk je al alles gehad te hebben, maar nee er gebeurd elke dag weer iets nieuws.
Eergister was het heel rustig, dus we stonden allemaal een beetje te kletsen in de keuken. Toen ik naar de kassa keek stond er een man. Dus ik ben er naar toe gelopen en hij riep gelijk ‘Help I need Help, please help me’ Hij reed naast zijn vriend op de moter om 7 uur s’avonds en zijn vriend had een kangoeroe geraakt. Het is zo gevaarlijk om in de outback te rijden als het donker is! Zijn vriend was dus gewond en lag 80 km ten noorden van Burke en Wills. We hebben gelijk actie ondernomen. Frans en ik zijn gaan rennen om Andrew te halen. Pim en Dan hebben de pickup gepakt en wij hebben hem vol geladen met dekens, ijs, water, onze ehbo kit en cola. We hebben ook gelijk de ambulance gebeld. Daniel (Dan is zijn bijnaam), Pim en de man die om hulp kwam zoeken zijn naar de verwonde man gereden. Dit is natuurlijk hartstikke gevaarlijk, omdat het zo donker is. Gelukkig is er niks gebeurt en toen zij aankwamen bij het ongeluk viel het allemaal mee. 10 minuten na dat zei aankwamen was de ambulance er al en hebben ze de gewonde man mee genomen. Toen ze allemaal terug waren hebben we nog gezellig een biertje gedronken. Andrew vond het een raar verhaal, dus heeft ook de politie ingelicht. Het is namelijk een beetje raar dat ze zo laat reden en ze maakten zich drukker om de moter dan om de gewonde man. Andrew kon niet meer aan de telefoon praten, dus dat heb ik gedaan. Uiteindelijk is alles goed gekomen en is er ook niks ergs aan de hand met de verongelukte.

Hier nog een klein bericht van Frans:

Afgelopen week ben ik met een Chopper (kleine helikopter) meegevlogen. Les, een jongen die hier regelmatig landt met zijn helikopter had mij beloofd de eerst volgende keer dat hij hier zou komen mee te nemen. Ik dacht natuurlijk dat het een grapje was en dat hij nooit meer terug zou komen. Maar vorige week woensdag stond hij er! Ik hoorde dat er een helikopter was geland en ik liep er zoals altijd naar toe om te kijken, omdat ik dat gewoon geweldig vindt. Hij zag mij lopen en begon gelijk te zwaaien en hij wees naar zijn heli. Dit was dus blijkbaar een teken dat ik mee mocht! Blij als een klein kind rende ik terug naar de Roadhouse om tegen Bianca en Pim te zeggen dat ik een rondje mee ging vliegen. Aangezien ik gewoon aan het werk was.
Daar gingen we dan, in een super kleine Chopper zonder deuren, de zijkanten zijn gewoon open. Alleen het opstijgen al, het gaat zo snel en dat ding is zo klein. GEWELDIG!!
Hij heeft mij laten zien wat voor werk hij doet. Dat heet Mustering. Hij werkt voor Cloncurry Mustering. Dat is een bedrijf in Cloncorry die ongeveer 30 helikopters hebben en zij worden ingehuurd door boeren die gigantische oppervlaktes grond hebben vol met koeien. De taak van die gasten is dus om de Cattle (koeien) te verdrijven naar een bepaalde plek. Aangezien de opppervlaktes soms net zo groot zijn als de helft van Nederland, moet hier voor een helikopter gebruikt worden.
Als eerst vloog hij een paar rondjes boven Burke & Wills en over de dam waar ons water vandaan komt. Echt een schitterend gezicht van bovenaf en ook interessant om te zien dat er verder helemaal niks is behalve een Roadhouse met wat caravans en roadtrains er om heen.
Daarna vloog hij ongeveer 10 minuten weg van Burke en Wills en hij vertelde mij dat hij op zoek ging naar Cattle zodat hij mij kon laten zien wat zijn werk precies inhoudt. Na eindelijk een groep Cattle te hebben gevonden, daalde hij flink naar beneden tot ongeveer 10 meter boven de grond. Soms zelfs lager. De koeien rennen weg van het geluid en hij jaagt ze de goede kant op. Dit waren helaas maar 25 koeien ongeveer, maar normaal doet hij dat bij groepen koeien van minimaal 150.
Hierna zijn we terug gevlogen naar Burke en Wills en heeft hij mij een andere mooie drinkplek laten zien voor al het wild wat er leeft. Hier vloog hij ook weer zeer laag over de bomen heen, wat schitterend video en foto materiaal op heeft geleverd. Wat een fantastische top ervaring! Mijn shirt was doorweekt van de adrenaline. En dan te bedenken dat Les dat elke dag doet, minimaal 8 uur.
Op de terugweg van ongeveer 5 minuten genoten van de zonsondergang, die hier vanaf de grond al schitterend is in de Outback. Foto’s volgen nog. De wifi is hier zeer minimaal en best prijzig. Dus we wachten tot we ergens gratis wifi hebben als we hier weg zijn over 2 weken zodat we weer wat foto’s etc. kunnen uploaden.

Morgenochtend (dinsdag) gaan we om 6:00 uur met Andrew en Pim naar Cloncurry om wat boodschappen te halen. Lekker even er tussen uit is nooit verkeerd! Alleen jammer dat het 200 km rijden is met overal kangoeroes en andere wilde dieren....

Dat was het weer, tot snel!!!!

• 23 Juni 2014 - 15:51

Sharon Schermers:

It really sounds exciting and a lot of fun. I think you are going to miss a lot of the people you got to know. Make the best of your last two weeks there.

• 23 Juni 2014 - 19:54

Annet:

Wat een geweldige enthousiaste en mooie verhalen weer van jullie! Eigenlijk knap dat jullie op zo weinig vierkante meter toch nog zoveel leuke dingen meemaken.
    Nu lekker nog 2 weekjes aftellen en dan weer op een andere manier genieten van jullie prachtige reis.
    Nog heel veel kookplezier voor Frans en voor Bianca werkse ook nog even en veel sterkte met o.a. de verzorging van Andrew...haha. Veel liefs uit Ouddorp.

• 24 Juni 2014 - 10:13

Ina Van Oostenbrugge:

Hallo FRans & Bianca,

Wat maken jullie leuke en spannende dingen mee zeg! En wat leuk dat ike het allemaal mee mag maken achter mijn PC.
    Vakantie of werken bij Andrew, het is volgens mij even leuk.
    Wat een bofkont ben jij Frans, dat je met die heli mee mog, een super ervaring lijkt me. Het zal best moeilijk zijn over 2 weken als jullie afscheid moeten nemen. Maar daar komt dan vast weer wat moois voor in de plaats.
    Veel plezier nog!