Nieuw-Zeeland 2 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland 2 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland 2

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Frans

01 April 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

Nieuw-Zeeland week 2

Tja, waar zal ik eens beginnen.. Lastig om hier een klein verhaaltje over te schrijven, eigenlijk zou je er een gigantisch boek over willen schrijven. Maar goed, laat ik proberen om afgelopen week kort samen te vatten.

We zijn de week begonnen door op maandagochtend van Milford Sound naar Queenstown te rijden. Queenstown staat bekend om bungeejumpen, raften, parachutespringen, K-Jet boat en uitgaan. Dit verklaard waarom de meeste jongeren die wij tegenkwamen zeiden dat we Queenstown zeker niet over moesten slaan. Een super gezellig, klein, maar druk en toeristisch dorpje waar ontzettend veel te doen is. Voor jong en oud. Maar vooral zie je er heel veel jongeren (backpackers). Heel veel gezellige pubs en restaurants aan de kleine haven.
Overdag hebben wij rustig rondgelopen door het centrum van Queenstown. Een van de dingen waar Queenstown om bekend staat is de Fergburger, dit is een hamburger, maar dan wel op ambachtelijke wijze. Uiteraard hebben wij die ’s avonds gehaald. Je moet er een half uur voor in de rij staan, maar hij is absoluut de moeite waard!
Op deze plek hadden we afgesproken met Marjolijn, die ook al een poosje weg van huis is maar helaas al weer bijna terug gaat. Samen met haar en nog twee andere Nederlanders zijn we naar een pub gegaan om bier te drinken. Erg gezellig natuurlijk! Alleen jammer dat het uitgaansleven in Queenstown niet bepaald goedkoop is..

Dinsdag hebben wij in de ochtend voor allebei een NZ Simkaart gehaald met internet omdat dit veel goedkoper en makkelijker is dan iedere keer voor WIFI te moeten betalen. Het is ook nog eens makkelijk om hier dingen te kunnen boeken zoals boottochten, ferry’s, activiteiten etc.
In de middag zijn wij met de K-Jet met 85 km/h over de smalle en ondiepe rivieren van Queenstown gevaren. Echt super gaaf en het gaat echt razend snel. Het leuke is dat hij ook 360° draait. Voor wie geïnteresseerd is, zoek even op Youtube een filmpje hier van op. Is best de moeite waard!
Nadat we weer opgedroogd waren zijn we richting Arrowtown gereden. Dit is een klein oud dorpje 25 km. van Queenstown vandaan. Hier werd vroeger heel veel goud gezocht, gevonden en verhandeld, zoals op wel meer plaatsen in Nieuw-Zeeland. Leuk om te zien hoe de stijl van het dorp eigenlijk is behouden zoals het 250 jaar geleden was.

De volgende ochtend zijn we weer een flink stuk naar het noorden van de westkust gereden. Onderweg veel gestopt om vers fruit te kopen en een heerlijke smoothie. Gemaakt van het mooiste verse fruit. Pruimen, aardbeien, perziken, kiwi’s, peren enz…. Ik wist zelf niet eens dat ik fruit zo lekker kon vinden, aangezien ik thuis nooit of nauwelijks fruit eet!!
Ongeveer 40 km. ten noorden van Haast zijn we gestopt om bij een DOC camping te overnachten. Bianca heeft heerlijke wraps met kip, guacamole en knoflooksaus voor mij gemaakt.

Donderdagochtend zijn we naar Fox Glacier gereden. Daar gelijk geïnformeerd over de mogelijkheden wat betreft een helikoptervlucht naar een gletsjer, wat ik altijd al wilde doen. Uiteraard was dit veel te duur en waren we er eigenlijk al snel over uit om het niet te doen. Na een korte onderhandeling waar in mij wat korting gaf, had ik besloten om te wachten tot er 2 of 3 andere mensen kwamen die met mij wilde vliegen. Dan kon hij mij een grote korting geven. Mijn telefoonnummer achtergelaten en we zijn naar een schitterend punt gereden om te lopen en te lunchen.
Na 2 uur belde die man op met het goede nieuws dat er mensen met mij mee konden en dat ik voor een mooie prijs mee kon op de langste vlucht die ze hebben!! Bianca besloot om niet mee te gaan vanwege de toch nog hoge prijs dus ik ben in mijn eentje naar boven gegaan.
Echt waanzinnig om in een helikopter te zitten en dan al die uitzichten, echt bijna niet te omschrijven zo mooi. En zeker als je dan boven op een gletsjer landt en gewoon in de sneeuw staat. Super!! Een rib uit m’n lijf, maar het geld dubbel en dwars waard!
’ s Avonds zijn we naar Hokitika gereden. Een klein visserdorpje aan de westkust. Hier hebben wij lekker Fish & Chips gehaald en die op het strand met zonsondergang op gegeten. Super lekker en mooi!!

Vrijdag was Bianca jarig!! Dit hebben wij uiteraard groots gevierd!!
We zijn naar het Kiwi Centre geweest, waar ze Kiwi vogels hebben. Helaas wel achter een raam en het was redelijk donker. Maar dit is de enige manier om ze te zien. Een bijzonder beest met achtergrond die afstamt van de dinosaurus. Voor verdere informatie verwijs ik u door naar google…
S’ avonds zijn we wat gaan drinken bij een wijnbar, gezellig tussen de Kiwis. Daarna heerlijk gegeten bij Little Paris. Een klassiek Frans restaurant met lekker vlees, vis en mooie sauzen.

Zaterdag zijn wij aan het eind van de ochtend naar Hanmer Springs gereden. Dit ligt ongeveer 150 km. ten oosten van Hokitika. Dit dorp staat bekend om de vele spa’s en hot pools. Uiteraard hebben wij hier ook gebruik van gemaakt. Wij zijn naar de Hanmer Springs Hot Pools geweest. Een klein park met verschillende warme en minder warme baden, variërend van 30°C tot 42°C. Het water komt rechtstreeks uit de bergen en wordt soms niet eens gefilterd en ook geen chloor of iets aan toegevoegd wat een heftige stank als gevolg heeft. Heerlijk om even te relaxen en bij te komen van al dat reizen. (wat hebben we het zwaar he)

Zondag zijn we vroeg vertrokken vanaf Hanmer Springs naar Kaikoura. Een plaats aan de oostkust wat bekend staat om de Whale Watching en de Dusky Dolphin. Onderweg zijn we weer veel zeehonden tegengekomen, sommige zie je bijna totdat je een brul hoort omdat je te dichtbij komt. Ja dan schrik je wel.. Ook al doen ze niks.
Direct toen we in Kaikoura waren aangekomen hebben we een Whale Watching trip geboekt. Dit was meer dan de moeite waard. Al na een half uur op de boot te hebben gevaren hadden we de eerste Sperm Whale gevonden. Echt een gigantisch beest. Interessant om te zien dat hij ongeveer 10 minuten boven water is. In die 10 minuten reinigt hij zijn lichaam door elke 20 seconden alles er aan de boven kant uit te spuiten. Na ongeveer 10 minuten, als hij weer klaar is voor een diepe duik van ongeveer 750 m. diep, gaat hij onder water met een mooie show vooraf. Schitterend om die gigantische staart in de lucht te zien gaan. Echt waanzinnig!
Omdat deze soort walvis er altijd ongeveer 30 minuten over doet om heen en weer naar de bodem te gaan, wist de kapitein exact wanneer hij weer op dezelfde plek terug zou komen. Hier zijn wij dan ook weer terug naar toe gegaan om weer van dezelfde show te genieten.
Op de weg terug kwamen we een flinke groep Dusky Dolfijnen tegen. Dit zijn de kleinste dolfijnen ter wereld en komen alleen maar voor in Nieuw-Zeeland. Super gaaf!!
Ook hebben we een Albatross zien vliegen.

Nou, dit was het weer voor deze week. Ik hoop dat jullie er van hebben genoten en graag weer tot volgende week!! Ik zal proberen deze week foto’s te uploaden van mijn camera op Facebook.

• 01 April 2014 - 08:01

Hetty Bron:

Prachtig verslag over Nw Zeeland, wanneer men zou vragen wat zou je in je leven over willen doen dan ben ik eigenlijk heel tevreden, maar zo'n wereldreis zou ik ook wel heel graag gemaakt hebben. Sanne en JanJaap hebben dit ook gedaan en vinden het een verrijking van hun leven waar ze nog heel vaak over praten. Nog heel veel plezier en leuk om jullie te volgen..Hartelijke groeten Wim en Hetty

• 01 April 2014 - 13:40

Oma Fransje En Annet:

Nou we gaan vanaf nu heel hard sparen Frans en Bianca, want we hebben t gevoel dat dit we deze bijzondere ervaring niet mogen missen. Ik heb net aan Oma Fransje voorgelezen van jullie reis, ze genoot er echt van en moest soms ook lachen....
    Wat een prachtig verslag weer en wat een indrukken doen jullie op......echt vermoeiend!! hahaha...
    Kunnen jullie je voorstellen hoe leuk het is voor het "zielige" thuisfront om zo van "dichtbij" mee te mogen genieten met jullie? Dankjewel weer en heel veel plezier verder. Dikke kus van Oma Fransje en ons. XXX

• 01 April 2014 - 21:19

Elly Voogd:

Hallo Bianca en Frans,

Erg leuk weer om te lezen wat jullie ervaringen in Queenstown zijn geweest.
    Toen wij er waren was het er vrij rustig. Wij waren daar in mei 2008.
    In Kaikura hebben we ook walvissen gezien, ondanks dat het " bumper weather " was.
    Wij vonden het Zuider eiland mooier dan het Noorder eiland. We zijn benieuwd wat jullie er van vinden.
    Heel, veel plezier nog!

Groetjes,

Elly

• 02 April 2014 - 08:52

Marloes Nelisse:

Wat een prachtige verhalen weer en mooie foto's op facebook. Een reis om nooit te vergeten!! Groetjes Marloes

• 03 April 2014 - 14:47

Tante Hannes:

Hallo Frans en Bianca, net van je moeder je adres gekregen en daarna je reisverslag gelezen. Ik zou bijna heimwee krijgen. Wij zijn er ook geweest en ik lees veel bekende dingen.

Wij zijn ook in Australie geweest, ook prachtig, maar zo giga groot. Nw. Zeeland is eigenlijk wat lieflijker.
    Ik neem aan dat jullie enorm genieten van deze reis en je komt nog niet naar huis dus jullie kunnen nog genoeg gaan bezichtigen.

Hans en ik wensen jullie nog een heel fijne tijd toe en geniet er met volle teugen van.
    Lieve groet en tot horens. Hans en Hannes

• 04 April 2014 - 18:32

Fred En Jantine:

Dag Frans en Bianca,
    Wat een genot om jullie ervaringen te lezen. Wat een verrijking voor jullie. Denk aan wat Loesje schreef: Geniet nooit met mate!!!

• 05 April 2014 - 17:50

Piet&Ditty:

lieve Bianca en Frans,
    wat leuk om jullie's geweldige reis te volgen, wat een ervaringen!
    Frans, heppie beursdee toe joe!
    lieve groeten,
    Piet&Ditty