Laatste 9 dagen down under! - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu Laatste 9 dagen down under! - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu

Laatste 9 dagen down under!

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Frans

21 Juli 2014 | Australië, Noosa Heads

Laatste week Australië

Hier dan weer een berichtje uit het heerlijke Australië. De vorige keer had Bianca geschreven en nu ben ik aan de beurt.

Laat ik verder gaan waar Bianca was gebleven. Dit was nog bij Burke & Wills. We hadden toen nog 1 week werken te gaan.
De laatste werkweek ging net zo snel als de andere 6 weken. Elke dag hetzelfde maar toch maak je iedere keer weer de meest aparte dingen mee. Maar dat maakt het natuurlijk alleen maar leuker!
In de tijd dat we hier hebben gewerkt, hebben we een goede band opgebouwd met de Roadworkers die hier verbleven omdat zij aan weg werkten tussen Normanton en Burke & Wills. 4 Gasten van een bedrijf (RCG, Robinson Civil Group) gaven iedere avond door wat ze graag wilde eten, maar dan ook echt de meest aparte dingen. Dit gaf mij een soort van uitdaging om het elke dag beter en lekkerder te maken. Na een paar weken wist ik precies wat ze lekker vonden en bestelde ik ook ingrediënten zodat zij blij waren. Ook probeerde ik minimaal 4 keer per week een dessert te maken zoals Appel Crumble en Chocolade Mousse. Toen zij hoorden dat we weg gingen waren ze uiteraard niet zo blij..
De dag voordat we zouden vertrekken (zaterdag), hebben we van 6 tot 14 gewerkt zodat we ’s middags de tijd hadden om de auto in te pakken etc. Dit hebben we gedaan en aan het eind van de middag hadden we afgesproken om te gaan bbqen met de Roadworkers van RCG. Lekker bier gedronken, vlees gegeten en een hoop slap zitten ouwehoeren, want dat kunnen ze hier als geen ander! Ik zou bijna zeggen dat een gemiddelde Ouddorper er niks bij is.. Toen de bbq aan zijn einde leek te komen rond 20 uur kwam Andrew er even bij zitten. Hij vroeg of we allemaal naar de bar wilde komen om een shot Tequila te drinken, omdat het onze laatste avond was. Dit hebben we gedaan en de Roadworkers gingen daarna naar bed. Uiteraard bleven wij nog even, wat niet de verstandigste keuze was. Laat ik het er maar op houden dat het heel gezellig was, om 1 uur het licht uit ging en wij de volgende dag niet zijn vertrokken vanwege de toch wel redelijke kater. Maakt niet uit, je bent in Australie, plannen maak je om ze vervolgens ook weer te veranderen. We hebben deze zondag dan ook heerlijk besteed aan films kijken, relaxen en vooral uitrusten.
De volgende morgen zijn we dan echt vertrokken om 7 uur in de morgen. Volgeladen met boterhammen, Pies, drinken en snoep wat we allemaal van Andrew mee mochten nemen. Na een reis van 11 uur (1000 KM) kwamen we aan in Townsville bij Vinny. Vinny hadden we leren kennen in de eerste weken bij Burke & Wills. Hij werkte voor Evolution Traffic Control en werken samen met RCG. Evolution regelt zeg maar het verkeer door middel van Stop/Go borden en stoplichten zodat RCG ongestoord hun werk kunnen doen aan de weg.
Maar goed, Vinny is gek op een feestje zoals Bianca al eerder schreef. Op 1 BBQ was hij zo lazarus en de volgende ochtend moest hij (en zijn collega Terry) gewoon weer om 5 uur in de auto zitten om het verkeer te regelen. Na een blaastest die ochtend mochten zij hun spullen pakken en in de auto stappen richting huis. Uiteraard hebben ze wel eerst nog even een biertje gedronken, haha. Welcome to Australia!
Hoe dan ook, Vinny is echt een top kerel en we hebben ontzettend veel lol met hem gehad. Hij bood ons aan om bij hem te verblijven als we richting Townsville kwamen. Dit hebben we gedaan voor 3 nachten, super gezellig! Naar wat pubs geweest en lekker Crumbed Steak gegeten.

Vanuit Townsville zijn we naar Bowen gereden. Een klein plaatsje aan de kust met misschien wel de mooiste kleine strandjes van Australië. Dit moet je op een foto gezien hebben, is lastig uit te leggen.

Van Bowen zijn we naar Mackay gereden. Hier hebben we een Suikerriet tour gedaan. Bijna overal waar je rijdt aan de oostkust tussen Cairns en Bundaberg zie je Suikerriet groeien. Leuk om te weten is dat ze een speciaal treinspoor hebben aangelegd voor alle Suikerriet plantages om de Suikerriet te vervoeren vanaf het land naar de fabrieken.
Om meer hier over te weten te komen hebben we een tour door de fabriek gedaan. Super interessant om te zien hoe ze van een stengel suikerriet uiteindelijk rauwe suiker maken. En dat in 24 uur! Echt heel gaaf.

Vanuit Mackay naar Airlie Beach gereden. Airlie beach is een schitterende plek, ook weer aan de kust. Schitterende boulevard met een Lagoon en een schitterend strandje. Airlie Beach is de vertrekplaats om naar The Whitsundays te gaan. Vanuit hier hebben we dan ook een tour geboekt naar de bekende eilanden groep. Wij zijn naar Whitehaven Beach geweest wat bekend staat om zijn super fijne witte Silica zand. Is best interessant om te Googlen want van dat zand worden best veel dingen gemaakt zoals materiaal voor in de ruimte en tandpasta.

Vanaf Airlie Beach zijn we naar Yeppoon geweest voor een nachtje. Ook weer een schitterende kampeer plek aan het strand. Hier hebben we verder niet heel veel gedaan behalve geslapen. Yeppoon staat bekend om zijn vis. Een groot gedeelte van de vis in Australië komt aan in Yeppoon. Een beetje het Stellendam van Australië zeg maar.

We zijn vanuit Yeppoon naar Caliope gereden. Hier woont een wat ouder echtpaar die we hadden leren kennen in Nieuw-Zeeland. Zij hadden ons aangeboden om bij hun te verblijven dus dit hebben we gedaan voor 2 nachten. Ook weer heel gezellig en ze hebben ons de schitterende omgeving laten zien waar in ze leven. We vertelden Brian & Chris dat we van plan waren om naar Bundaberg te gaan voor 1 dag/nacht om de bekende Bundaberg Rum fabriek te bezoeken. Toen gingen ze gelijk bellen naar vrienden die daar wonen om een slaapplek voor ons te regelen voor die nacht. Super lief en wat zijn we verwend! Nadat we de Bundy Rum fabriek bezocht hadden, wat overigens echt geldverspilling was, zijn we naar deze mensen toe gereden. We werden warm ontvangen en kregen een heerlijke maaltijd plus als dessert warme appelcrumble met vanilleijs en slagroom. WAANZINNIG!!

Aan al deze mooie dingen komt natuurlijk ook weer een einde, dus nu moeten we gewoon weer in een koude tent slapen, zelf koken en afwassen. Maar dit waren we natuurlijk al lang gewend!!
Momenteel zitten we in Noosa, 120 km boven Brisbane. Echt schitterend aan de rivier op een overvolle camping. Prachtige zonsondergang iedere avond en gigantische Pelikanen.

We zijn druk bezig om de auto te verkopen, maar hopelijk hebben we een Frans backpackers stel die hem willen kopen. Morgen hebben we met ze afgesproken in het centrum van Brisbane. Best spannend, maar we doen ons best dus het moet goed komen!

We zijn nog tot 30 juli in Australie. Als alles goed gaat met de auto, gaan we op de 27e of 28e vliegen van Brisbane naar Sydney. De 30e vliegen we dan naar Bali waar een week met Anne en Bart Jan doorbrengen. We kijken hier heel erg naar uit, ik denk dat we alleen al 3 dagen bezig zijn om alle verhalen van hier te vertellen en wederzijds waarschijnlijk het zelfde.

Tot snel beste lezers!

• 21 Juli 2014 - 14:53

Nico Schermers:

Beste Bianca, Frans,

Frans kennen we alleen nog maar van Facebook en Bianca van lang geleden, maar mochten jullie nog in de buurt van Jakarta komen, zijn jullie natuurlijk van harte welkom om bij ons te komen logeren!
    Nico Schermers

• 21 Juli 2014 - 14:53

Nico Schermers:

Beste Bianca, Frans,

Nico Schermers

• 21 Juli 2014 - 21:13

Annet :

Ha globetrotters, wat een heerlijke verhalen toch weer, ik lig zo nu en dan dubbel. De kater na de rum fabriek was niet van de rum begrijp ik....
    Nog een fijne week in Australië en heel veel succes met de verkoop van jullie geliefde auto!! Liefs van ons XX

• 25 Juli 2014 - 15:02

Ina Van Oostenbrugge:

Hallo Frans en Bianca,

Wat heerlijk om zoveel mooie dingen met jullie mee te mogen beleven. Wat een bofkonten zijn jullie zeg, er zijn nog niet veel tegenslagen geweest. Ik heb begrepen dat de auto ook weer geluk heeft gebracht. Leuk hoor. Sidney is een erg leuke stad, hopelijk gaan jullie er veel plezier beleven. En als dat niet lukt (dat kan ik me niet voorstellen) dan zal Bali alles goedmaken. Wat een vooruitzicht!
    Ben nu al nieuwsgierig naar jullie volgende verhaal.
    Een heel goede (vervolg)reis toegewenst!
    Ina