Wat een geweldige ervaring om bij Burke and Wills - Reisverslag uit Cloncurry, Australië van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu Wat een geweldige ervaring om bij Burke and Wills - Reisverslag uit Cloncurry, Australië van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu

Wat een geweldige ervaring om bij Burke and Wills

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Frans

01 Juni 2014 | Australië, Cloncurry

Inmiddels zijn we allebei aardig aan het werk en aan de Ozzies gewend. Eerst werkten we allebei op verschillende tijden, maar nu beginnen we allebei om 14:00 uur en zijn we om 22:00 uur klaar. Heerlijk elke dag 8 uurtjes werken! Als we meer werken of als het drukker is krijgen we een bonus, dus dat is echt super fijn. We hebben allebei in de eerste week al een bonus gekregen, omdat het heel erg druk was. Het is gelukkig heel makkelijk om te sparen hier, want je kan je geld nergens aan uit geven. Sommige collega’s geven al hun geld uit aan alcohol, dus ze werken alleen om hun alcohol te betalen. Dat vinden wij een beetje zonde, dus we proberen zo min mogelijk uit te geven!

Op maandag is de baas (Owen) geland met z’n kleine vliegtuigje. Hij vliegt heen en weer met z’n eigen vliegtuig, omdat hij in Cairns woont en dat is 14 uur van de roadhouse met de auto. Frans is met Andrew (de manager) meegegaan en heeft Owen zien landen. Owen is er zelf haast nooit alleen als het heel erg druk is of als er belangrijke dingen besproken moeten worden. Toen wij die avond klaar met werken waren wilde hij Frans even spreken. Ze zijn in een roadhouse zoals dit ontzettend blij met een goede kok. Dit komt omdat ze met veel backpackers werken. Veel hebben geen ervaring in de keuken en hebben vaak niet veel zin om te werken. Owen vertelde Frans dat ze van plan waren om afscheid te nemen van Matt (een keukenhulp). Frans kon niet echt goed samen werken met Matt en Matt was ook totaal geen harde werker. Hij was ook heel moeilijk te verstaan en mompelde heel de dag. Matt had al 7 maanden in the roadhouse gewerkt en dacht dat hij alles beter wist en beter kon dan Frans. Na een goed gesprek werd voor Frans duidelijk wat er van hem verwacht werd in de keuken. Niet veel bijzonders, maar wel goed om te weten.
De volgende dag is Owen weer vroeg in de morgen vertrokken naar Cairns. Dit is de dag dat Matt ook ontslagen is door Andrew. Hij heeft tegen iedereen gedag gezegd, behalve tegen Frans en mij. Volgens mij dacht hij dat het aan ons lag dat hij ontslagen was, maar wij waren er pas 5 dagen en hadden eigenlijk niet veel te zeggen.

Andrew is nu heel erg blij met z’n team! Hij is ook heel erg blij met ons! Elke morgen kom ik binnen en maak ik een kopje cappuccino voor hem. Dat was wel een grappig verhaal trouwens! Ze hebben hier een heel klein koffiezet apparaat van 100 Dollar met een mini stoompijp. Daniel( de ontbijt kok) zei tegen mij dat het onmogelijk was om melk op te schuimen met dat stoompijpje. Nou ik zal jullie vertellen het is me gewoon gelukt en nu moet ik elke morgen voor iedereen cappuccino maken haha echt geweldig!
Frans en ik werken nu elke avond samen. Ik sta aan de voorkant bij de kassa en Frans staat samen met Pim in de keuken. Wij kunnen gelukkig heel goed samen werken, dus dat gaan tot nu toe erg goed. Ik doe zelf een beetje bar werk, gerechten uitlopen, benzine aan en uitzetten, schoonmaken en met de Ozzies praten. Het is heel leuk en je krijgt op een geef moment echt een band met de mensen die hier komen. Er zijn heel veel lokale trukkies, die bijna elke avond langskomen voor een stuk gecremeerd vlees en voor een paar Bundy’s (rum) and coke. Dat was aan het begin heel erg wennen, want ze drinken hier andere drankjes dan in Nederland en ze hebben vaak hele vreemde namen voor drankjes. Sommige ozzies praten heel onduidelijk en mompelen, dus dat is heel moeilijk te verstaan. Ik ben er nu helemaal aan gewend en ik weet ook hoe ik alle drankjes moet maken. Voor Frans is het ook heel erg wennen, want de ozzies willen vaak hun vlees door en door gaar.

Op dinsdag avond moest ik een paar black russians maken van Andrew, hij wilde namelijk heel graag proosten, omdat hij zo blij met ons is. Ik heb gedaan wat hij gevraagd had en daarna zijn we gezellig buiten gaan zitten met Andrew, een trukkie, Pim, Frans en ik. We mochten allebei zoveel drankjes pakken als we maar wilde. Normaal gesproken moet je hiervoor betalen, maar Frans en ik hoeven nooit te betalen. Andrew is een grote, stevige en dikke vent. Hij is super aardig en doet alles wat je hem vraagt. Hij drinkt alleen erg veel en leeft een ongezond leven. Op dinsdag kwam het ene na het andere drankje en op een geef moment kon hij bij niet praten. Niemand verstond wat hij zei omdat hij iets teveel had gedronken. Zijn geheime recept is een blikje Jim Bean en cola, dan neemt hij twee grote slokken uit z’n blikje en vult hem dan weer met 2 shotjes red label. Haha echt heel bijzonder! Hij was daarna zo dronken dat hij niet meer af kon sluiten, dus ik heb zijn hand beet gehouden en hem een beetje ondersteund. Hij heeft me laten zien hoe ik alles uit moest zetten en dat heb ik ook allemaal gedaan. Hij viel heel de tijd om, best zwaar om zo’n groten man te ondersteunen. Daarna hebben we nog heel even gezeten en op een gegeven moment was z’n stem ook weg door al het roken.
De trukkie bleef heel de avond bij ons zitten, echt een aardige man. Om 2 uur heeft Frans, Andrew naar z’n kamer gebracht. Dat ging weer heel erg moeilijk. Ik kreeg een dikke knuffel van de trukkie en hij ging naar bed. Daarna ging ik maar kijken waar Frans bleef. Iedereen in huis was wakker geworden door Andrew. Wij hebben hem op bed gelegd. Toen we weg liepen hoorde we een grote knal. We zijn maar gewoon naar bed gegaan en de volgende dag kwamen we erachter dat hij was gevallen. Hij had er alleen een klein krasje aan zijn hoofd aan over gehouden. Gelukkig leefde hij nog. Hij schaamde zich wel een beetje, maar om 4 uur s’middags pakte hij gewoon weer zijn beroemde drankje. Echt bizar! De mensen hier drinken heel veel alcohol, waarschijnlijk omdat er niks beters te doen is. Ze zijn vaak heel erg dronken en drinken de volgende dag net zoveel. Ze drinken heel veel rum, vodka en whisky en altijd met cola.

Tot nu toe weer een paar ervaringen rijker. We hebben alweer veel mee gemaakt en leren zoveel leuke mensen kennen. Het is gewoon zo geweldig om in de outback te zijn!
Het is hier zo droog dat de kikkers in de wc leven. Echt heel erg grappig! Het water waar wij mee douchen en dat in de wc zit is dam water, dus de kikkers komen uit de dam in de wc’s. Ik kan het alleen niet over mijn hart krijgen om op een kikker te plassen.

Nou wij gaan maar weer aan het werk en zullen nog veel meemaken om met jullie te delen!

Tot snel weer!!

• 01 Juni 2014 - 08:19

Denise:

Wat een geweldig verhaal weer, haha kom niet meer bij betreft over de kikkers plassen!fijn dat t goed met jullie gaat!!xx

• 01 Juni 2014 - 09:23

Annet:

Hoi, wat een leuk verhaaltje weer ;-) Ik lag in een scheur van 't lachen over Andrew en het verhaal van de kikker (1 april kikker in je bil) hahah.... Maak er nog een paar mooie weekjes van! Liefs van ons XX

• 01 Juni 2014 - 10:40

Sharon:

Love your stories

• 01 Juni 2014 - 11:02

Dianne:

Leuk om te lezen, blijf schrijven! Kunnen we het op afstand een beetje mee beleven! Knuffel nu uit Barcelona waar wij een weekje zijn.

• 01 Juni 2014 - 16:54

Elly En Wim:

Hallo luitjes,

Leuk weer wat te horen.
    Ook wij vonden Australie geweldig! We zijn er in 1996 geweest en denken er over om binnenkort eens terug te gaan en dan voornamelijk voor het duiken op het Great Barrier Reef.
    Alles is zo relaxed en de mensen zijn er aardig.
    Genieten jullie er maar lekker van.

Veel plezier,

Wim en Elly

• 02 Juni 2014 - 13:53

Marjan:

Hahhahah komisch man!! en ook een beetje triest als je het daarvan moet hebben in het leven....Ze zijn duidelijk blij met jullie, dat is super leuk. wie weet nemen ze nog wat "goede gewoontes" aan van jullie. Geniet ervan. Mag je zolang blijven als je wilt? Veel lieve groetjes van ons.XXX je tante

• 02 Juni 2014 - 21:44

Mike Herni & Anneke Van Der Ent:

Hi there!

ontzettend leuk om jullie verhaal te lezen, jullie maken wat mee zeg, lachen. Wij zien het al voor ons. En Frans: al het vlees doorbakken?! Ach ja......Wellicht een gerecht met kikkers of kikkerbillen?
    Fijn om te lezen dat alles ok is met jullie en dat jullie zo gewaardeerd worden. Hier gaat alles prima hoor. Af en toe mooi weer en dan weer ernstige regen (hmpf) wij gaan nu ook richting zomervakantie. Gaat echt supersnel zeg.

groeten uit Rotterdam