Fiji Islands - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu Fiji Islands - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Bianca & Frans - WaarBenJij.nu

Fiji Islands

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Frans

16 Maart 2014 | Fiji, Fiji Islands

Fiji

Na een lange vlucht van 10,5 uur vanaf Hong Kong waren we vrijdag 7 maart om 07:00 uur geland op Nadi Airport. Vervolgens hebben we ons gemeld bij het kantoor van Fiji Awesome Adventures waar wij onze boeking bij hadden gedaan. Na ongeveer 3 kwartier (Fiji-time) werden we opgehaald door taxichauffeur Sammy die ons naar Nadi Bay Resort bracht. Tijdens de korte rit van ongeveer 15 minuten bood hij ons aan om ons een rondleiding door de stad te geven later die morgen. We hebben dus eerst even gedoucht en schone kleren aangetrokken en vervolgens is hij ons op komen halen bij het hostel. We zijn naar een groente/fruit markt geweest en hebben een traditionele Kava Ceremonie mee gemaakt. Kava is een soort koude thee die gemaakt wordt van boomschorsen en wordt gedronken uit een halve lege kokosnoot. Voor de bewoners van Fiji is dit een middel om gezond te blijven en het beschermt je tegen alles. Zij zeggen zelfs dat als je er 20 drinkt, dat je dronken wordt. Wij hebben het maar bij 1 consumptie gelaten, want echt heel lekker is het niet!
Toen we weer terug bij het hostel waren, zijn we aan het zwembad gaan liggen en hebben eigenlijk de hele middag geslapen omdat we kapot waren van de vlucht.

Zaterdagochtend werden we om 7.30 uur bij het hostel opgehaald door een bus die ons naar de haven van Nadi bracht, Port Denarau. Vanaf daar ga je dan met een grote luxe boot naar de eilanden. Er is airco en gratis WIFI aan boord, alleen werkt die helaas niet altijd even goed. Het is een soort hop on-hop off boot, dus als je wilt kun je uitstappen waar je wilt. Echt een schitterende boottocht die uiteraard langs alle eilanden gaat, zo klein, zo wit en zo mooi. Net als in de film!
Toen we bij ons eerste eiland ‘’Waya Lailai Resort’’ waren aangekomen, werden we met een heel klein bootje opgehaald vanaf de boot. Na een warm welkom met een grote Bula en muziek van de lokale bewoners kregen we een lekkere lunch aangeboden.
Bula! betekend : Welkom, Hallo, Leven.
Dankzij de felle zon hier waren we op de boot flink verbrand en hebben we 2 dagen niet in de zon gezeten. Factor 50 is hier heel normaal om te smeren. Helaas was onze factor 30 net iets te laag..

Gedurende de dagen heel veel leuke mensen ontmoet. Waaronder een Belgisch stel van rond de 50. Lieve en Dirk. Super aardige mensen! Zij hebben een jaar vrij genomen en krijgen elke maand een soort vergoeding gestort van de regering. Dat schijnt in België heel normaal te zijn als je een bepaalde tijd fulltime werkt. Deze mensen gaan dus in een jaar tijd de hele wereld rondreizen zonder dat ze iets gepland hebben, echt heel gaaf en avontuurlijk!
We hebben ook een paar Duitse, Zwitserse, Spaanse, Noorse en Deense mensen ontmoet en daar heel de avond mee zitten praten. Heel leuk om te horen wat iedereen doet, waarom en hoe lang ze reizen. Zo hebben wij ook heel veel ideeën opgedaan voor Nieuw-Zeeland en Australië.

Ik (Frans) heb zondag samen met Dirk een paar kokosnoten uit de boom gehaald en die opengemaakt. Super lekker dat verse kokoswater en gezond natuurlijk. Verder lekker in de hangmatten gelegen en een potje volleybal gespeeld met alle backpackers. Bianca en ik hebben ook nog een snorkel set gehuurd, maar helaas was er niet veel meer te zien dan een blauwe zeester en een paar gele en oranje visjes.
Aan het eind van de middag lekker een Fiji Gold (bier) en een Fiji Tribe Orange (Vodka met sinas) gehaald en die op ons balkonnetje opgedronken terwijl de zon onder ging. Daarna lekker gegeten en weer gezellig zitten praten met alle reizigers.
Slapen is bijna niet te doen omdat het zo bloedheet is en er overal muggen zitten. Dus je bent eigenlijk wel verplicht om onder een klamboe te slapen. Alleen maakt dit het nog warmer.

De volgende dag hebben wij onze tassen weer ingepakt en zijn wij om 12.30 uur opgehaald op het strand met een klein bootje die ons op de grote boot een stuk verder zou brengen. Met 20 man inclusief backpacks was dit best een bijzondere ervaring, maar we leven nog!

Bij aankomst op White Sandy Beach kregen we uiteraard weer een warm welkom met muziek, gezang en een kokosnoot. Vervolgens naar ons huisje begeleid, een klein bungalowtje echt gewoon op het strand met twee hangmatten voor de deur! Super relaxt!

Hier hebben wij lekker hele dagen in de hangmat gelegen en met alle andere reizigers gepraat. Ook hier zitten weer heel veel Duitse en Zwiterse mensen. ’s Avonds gezellig met z’n allen gegeten en daarna spelletjes gespeeld en genoten van de Fiji Show die ze hier elke avond uitvoeren.

Donderdag ochtend zijn wij weer opgehaald vanaf White Sandy Beach om naar het laatste eiland te gaan. Gold Coast Island Resort.
Toen we aankwamen op het eiland wisten we niet wat we zagen, zo mooi en zo luxe. Maar helaas, het bleek dat ze ons naar het verkeerde resort hadden gebracht op dat eiland. Wij moesten aan de andere kant zijn. Dus moesten we weer 20 minuten wachten zonder iets te drinken. En dat terwijl de andere gasten die arriveerden wel een cocktail kregen. Na uiteindelijk 30 minuten (Fiji-time) te hebben gewacht, werden wij opgehaald om naar Gold Coast te gaan.
Toen wij daar aan kwamen bleek dat wij de enige twee waren die daar verbleven, dus dat was best wel apart. Op dat moment regende en waaide het ook flink, dus we waren best wel verveeld. Toen hebben wij maar besloten om zelf een yahtzee spelletje te maken en de dobbelsteen app. op mijn Iphone te gebruiken. Op dit resort was geen stroom beschikbaar en ’s avonds kreeg je een lamp die overdag werd opgeladen d.m.v. zonne-energie. Onze hoofdlampen komen uitstekend van pas hier overal!
Ook het water was beperkt, omdat ze hier het regenwater gebruiken om te douchen, te koken enz. Aangezien het hier over het algemeen niet super veel regent is de voorziening van water ook niet heel groot. Dus de laatste dag hadden wij geen water meer en moesten we ons wassen in de zee. Een bijzondere ervaring, maar bij gebrek aan beter moet je wel..
Gold Coast Resort wordt gerund door Ema en Bill, een getrouwd stel van rond de 30 jaar. Super lieve mensen en Ema kan super lekker koken! Uiteraard wel alles met Wortel, Kouseband, Gember, Kokos, Knoflook en Ananas, want meer groeit hier niet! De vis halen ze hier elke dag vers in de zee, maar echt lekker is het niet. Gort en gort droog, maar dat kan ook komen doordat ze de vis helemaal doorgaren. (wat zijn we toch verwend). Oh, en de koelkast was ook kapot dus ze hadden geen koud bier!! Dat scheelde wel een hoop geld uiteindelijk want flessen water zijn super goedkoop.

De volgende dag kwamen er gelukkig nog 6 mensen aan, waaronder Sarah & Nick uit Engeland. Zij kwamen uit Nieuw-Zeeland om 3 weken vakantie te vieren in Fiji. Zij zitten inmiddels al bijna 9 maanden in Nieuw-Zeeland en zij hebben ons ontzettend veel informatie gegeven en tips. We hebben gezellig heel de dag met ze gepraat en gegeten, echt heel leuke mensen!

Zaterdagmiddag rond 13:00 uur zijn wij weer opgehaald door de grote gele boot. Na een tocht van 5 uur waren we om 18:00 uur eindelijk in de haven van Nadi. Hier werden wij opgehaald met een bus en naar Aquarius Beach Resort gebracht. Eerst een heerlijke douche genomen en daarna lekker pizza gegeten en kokos vissoep, met koud bier en Gin Tonic. Na een korte nacht werden we zondagochtend om 5:00 opgehaald bij Aquarius en bij het Vliegveld gebracht.

Na een korte vlucht van 3 uur en 50 minuten zijn wij nu dus in Christchurch, NIEUW-ZEELAND! Morgen (maandag) gaan we de camper ophalen.

Tot de volgende aflevering!!

• 16 Maart 2014 - 09:23

Ina Van Oostenbrugge:

Hallo Bianca en Frans. Ik ben de collega van je moeder en heb jullie een keer ontmoet op het secretariaat. Jullie vertelden toen van de mooie reisplannen, waar jullie inmiddels aan begonnen zijn. Stiekum heb ik het adres van je moeder gehad om jullie te volgen tijden die mooie reis. Reizen is onze hobby en op deze manier kunnen we een beetje meegenieten op een goedkope manier :).
    Wat een genot zeg, wat zien en beleven jullie mooie dingen. Ik ben stinkend jaloers op jullie.
    De leukste dingen zal ik proberen te onthouden, die komen dan misschien ooit op ons eigen lijstje te staan.
    Heel erg bedankt voor het mooie verslag en ik wens jullie nog heel veel plezier toe.

groetjes,

Ina & Hans

• 16 Maart 2014 - 09:37

Elly En Wim:

Beste Bianca en Frans.
    Wat leuk om te horen hoe jullie ervaringen zijn geweest.
    Wij zijn ook op Fiji geweest en hebben daar een auto gehuurd.
    Wij hebben gedoken aan de zuidkant van het eiland genaamd " the coral coats " alleen is er geen koraal te zien.
    Alles dood, blijkbaar moet je een van de andere eilanden hebben om te duiken.
    Wel hebben we dan een haai, schildpad en een rog gezien.
    Wij vonden dat wel jammer want we hadden hier 5 dagen gepland om daarna via Los Angelos weer naar Nederland te vliegen.
    Nieuw Zeeland: mooi land.
    Omdat wij allebei fans van " the Lord of the Rings zijn, hebben we daar een aantal filmlokaties bezocht.
    Je vindt er echter niet veel van terug. De gids vertelt er wel veel over dus dat was wel leuk.
    Wij hebben Mount Cook in vol ornaat gezien. We hebben de camper aan de weg gezet en hebben toen de tijd genomen om er naar te kijken.
    Als je van wandelen houdt, is het hier het paradijs, maar dat zullen jullie ongetwijfeld wel weten.
    Ik lees met veel plezier jullie verslag. Ik ben namelijk zelf ook nogal reislustig.
    We wensen jullie heel, veel plezier in Nieuw Zeeland.

Groetjes,
    Wim en Elly ( kennissen van ouders Frans )

• 16 Maart 2014 - 09:51

Marloes & Adri:

Hallo Bianca en Frans,
    We hebben weer genoten van jullie reisverslag en we verheugen ons alweer op de volgende. Wij reizen ook regelmatig, maar wat jullie allemaal gaan zien/beleven dat is natuurlijk wel uniek. Veel plezier op jullie volgende bestemming, we blijven jullie volgen.

Groetjes,
    Adri & Marloes

• 16 Maart 2014 - 13:41

Dianne En Jos:

Hallo Bianca en Frans,

Heerlijk om jullie verslagen te lezen, en meebeleven!!
    Geniet ervan! dit moet een hele mooie ervaring worden voor jullie samen. ENJOY !!!!!

• 22 Maart 2014 - 14:00

Ger Van De Velde:

Beste Bianca en Frans,
    We hebben van je moeder jullie website gekregen en hebben die zojuist zitten lezen. Wat een belevenis op zo,n eiland en wat hebben jullie in korte tijd al veel indrukken opgedaan en contacten gelegd.
    We wensen jullie nog een geweldige tijd en veel plezier, hier is het guur en regenachtig! We blijven jullie volgen.
    Vriendelijke groeten
    Krijn Jan en Ger van de Velde